Satujen kasvattava vaikutus

Lapset kuuntelevat satuja, koska siitä on heille hyötyä

Asiat ja muistot saavat merkityksensä jälkikäteen, joskus vasta vuosien jälkeen. Kesä tai kaksi sitten seurasin ventovieraalta neuvon mennä Kalevala-lukupiiriin. Saduissa enteet ja hyvät neuvot tulevat usein muukalaisten toimittamina, joten päätin seurata neuvoa. Kalevala oli houkutellut paikalle piiriin lisäkseni enimmäkseen mummoja. He lausuivat minulle Kalevalaa tavalla, jonka olivat itse aikoinaan lapsina oppineet omilta äideiltään ja isoäideiltään. Sen jälkeen olen osannut arvostaa runoelmia aivan eri tavalla. Kyseessä on sanat, jotka on tehty ääneen lausuttavaksi seurassa, ei hiljaa yksin luettavaksi.

Kalevalan innoittamana löysin itseni jälleen runoelman parista tänä kesänä. Metsästin kirjastosta Kadotetun Paratiisin [1]. Mikäli kirja olisi kirjoitettu nykyaikaan ja nykyajan muottiin, se luokiteltaisiin varmaankin nuoriin vetoavaksi seikkailukirjaksi. [2] Tarinan sankari, jos häntä voi sankariksi sanoa, on Saatana. Tultuaan paiskatuksi taivaasta, hän jatkaa pysähtymättä valitsemallaan tiellä. Koska anteeksi pyytäminen ei ole ylpeälle sankarillemme vaihtoehto, hän valitsee pahuuden: Hän kostaa tappionsa viattomille ja päättää turmella Ihmisen, jolle Saatana on kateellinen. Tarinan liikuttavinta antia on Saatanan monologit, joissa hän pohtii motiivejaan, valintojaan ja sydäntään. Tarina on voimakas ja upeasti kerrottu, jonka voi myös tietää siitä, että ei teos säily puhuttuna ja viitattuna teoksena 400 vuotta, jos siinä ei olisi jotakin.

Puoliksi kurittomuuttani rupesin lukemaan sitä ääneen lapsille. Reaktio oli minulle täysin odottamatonta: Kaikki lapseni kuusi vuotiaasta tytöstä, 17-vuotiaaseen poikaani ovat kuunnelleet tarinaa huumaantuneena. He suorastaan pysähtyvät ja tuntuvat imevän sanoissa pulppuavaa kertomusta, kuin heidän janonsa sille ei koskaan tuntuisi tyrehtyvän. En myöskään itse malta päästää sitä käsistäni, mutta lasten reaktio oli pysäyttävä. Miksi lapset janoavat tarinoita?

Ajattelen ihmisiä apinoina, luolamiehinä ja villeinä. Apinamaisuus on erityisesti nähtävissä lapsissa. Katselen lasta, joka kuuntelee tarinaa ja jään miettimään, että miksi evoluutiossa on valikoitunut juuri sellaiset pikkuapinat, jotka janoavat tarinoita ja tarkalleen ottaen satuja. Evoluutio on evoluutio ja se tarkoittaa, että saduista on oltava jotakin hyötyä. Sekin on totta, että evoluution kannalta oleellista on vain sellaiset seikat, jotka muuttavat käyttäytymistä. Tarinat voivat olla siis hyödyllisiä vain siinä mielessä, missä ne muuttavat käyttäytymistä. Puhekielessä sanomme, että saduissa on opetus. Mikä on kunkin tarinan opetus, ei ole mitenkään itsestään selvää.

Lapset auttavat tarinoiden opetusten keksimisessä. ”Mitä armo tarkoittaa”, kysyy kuusivuotias. Tai ”miksi Saatana ei pyydä Jumalalta anteeksi”. Vastaan, että koska Saatana on liian ylpeä pyytääkseen anteeksi. Seuraavaksi joudun selittämään ”mitä tarkoittaa ylpeä”. Vastaan, että se on se mitä tarina yrittää kertoa ja luen ääneen erään Saatanan itsesääliä ja vihaa tihkuvista puheenvuoroista. [3] Näistä sanoista pieni mieli ammentaa oivalluksia ja merkityksiä, joitten kautta hän myöhemmin elämässään tulee käyttämään. Se oppii tietämään anteeksiannosta, anteeksi pyytämistä ja armosta sekä ylpeydestä, vihasta ja kostosta. Olemme satuja kertovia apinoita, koska sadut ovat paras tapa välittää tietoa siitä, miten elää ihmisenä ja käyttäytyä ihmisiksi.


[1] Teoksen kirjoitti John Milton (1608-1675), se julkaisiin vuonna 1667 ja sen käänsi suomeksi Yrhö Jylhä vuonna 1933. Painoksessa jota luen, on myös Eino Railon kirjoittamat selitykset.


[2] Miltonin tarinaa on kerrottu tavallaan uudelleen Universumin Tomu –kirjasarjassa, joka on juurikin sitä: Nuorille suunnattu tarina, joka varmasti myös on sellainen, josta myös aikuiset pitävät.


[3] Mainittu puhe on saatavilla täällä: Kadotettu Paratiisi – Saatanan puhe Kirjasta IV

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s